Hints en Mandarijn - Reisverslag uit Lijiang, China van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Hints en Mandarijn - Reisverslag uit Lijiang, China van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Hints en Mandarijn

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

24 April 2008 | China, Lijiang

Ni Hao!

Was ons engels er al met sprongen op
vooruit gegaan, nu is onze gebarentaal aan de beurt. Gelukkig hebben we vaak naar hints gekeken, zodat we ons prima redden. Hoewel... Als je uitlegt dat je lamp het niet doet en ze komen met een bord aanzetten... Lang leve ons Mandarijnboekje, wat we vaak gebruiken om woorden aan te wijzen.

Ons laatste bericht kwam vanuit Yangshou, wat we de volgende dag weer, met regen, hebben verlaten. Vanuit Guilin, via Kunming, naar Dali gegaan waar het heerlijk warm was, zo'n 26 graden. Dali, op 1900 m hoogte, is een leuke plaats, hoewel het er stikt van de, voornamelijk, chinese toeristen. Maar hier zag je ook iets meer van het chinese leven. We hebben een fiets gehuurd. Helaas viel de omgeving ons wat tegen, maar toen we bij de 3 pagodes aankwamen, stuitten we op diverse minderheden (mensen in klederdracht). Dansend en zingend. Een gezellige sfeer dus.

In het China wat wij tot nu toe gezien hebben, vind je nog maar weinig authentieke dingen. Alles wordt afgebroken en in recordtempo weer herbouwd. En soms de meest onzinnige dingen. Zo is er in Dali een oerlelijke grijze poort gebouwd in minder dan 2 weken. Op deze poort staat, uiteraard in chinees, Dali. De bedoeling van deze poort is in onze ogen belachelijk: De chinese toerist kan ermee op de foto, zodat hij thuis kan aantonen dat hij in Dali is geweest. Als chinees moet je namelijk 1 keer in je leven Dali hebben bezocht.

Al vanaf dag 1 dat wij in Dali zaten, vertelde men ons over the big festival, wat zondag zou beginnen. Goh! Leuk! Nolles en Noete zouden Noete en Nolles niet zijn als we hier niet heen zouden gaan. Helaas verstaan wij iets anders onder festival dan de chinesen. Wij verwachtten veel dans en muziek van de minderheden, maar het bleek weer een 11000. Verschrikkelijk veel kraampjes, nog meer mensen, warm... Op een podium mag men zingen. Niet om aan te horen! Al gauw houden we het voor gezien en vluchten naar een rustig terras. Het leuke van terras-zitten is de wisselwerking met de chinesen. Wij kijken naar hun en zij staren met open mond naar ons. Velen hebben nog nooit een westerling gezien. Als we geld vroegen voor alle foto's die van ons zijn gemaakt, dan zou China voor ons gratis zijn geweest.
's Avonds worden we uitgenodigd voor het diner thuis bij onze gastheer. We krijgen echt Bai food (Bai is een minderheid in China) voorgeschoteld. Heerlijk smullen dus. We hadden verwacht dat de familie mee zou eten, maar helaas at alleen de oude baas mee en voorzag de rest ons van eten en drinken.

Dali hebben we afgelopen maandag verlaten. Een bustrip van 3 uur bracht ons naar Lijiang. De route was mooi: groen, rijstvelden, bergen en veel mensen die hun land bewerken.
Lijiang ligt op 2400 m, best hoog dus, maar het is er heerlijk weer. Het dorp is in onze ogen nog het meest authentieke van wat wij hebben gezien. Hoewel hier ook al weer veel nieuwe gebouwen worden bijgebouwd. We vermaken ons hier prima.
Gister gefietst langs diverse dorpjes. In 1 van de dorpjes in een locaal restaurant onze lunch genuttigd. We dachten mbv ons woordenboekje fried noodles with vegetables besteld te hebben. Het volgende kwam op tafel: Noodlesoep (de noodles), gewokte paksoi (de vegetables) en patat (fried). :-)
Heerlijk gegeten en het blijft altijd weer een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt.

In het volgende dorpje, Baisha, hebben we dr. Ho, the most admired man, bezocht. Een kruidendokter van ongeveer 90 jaar en praatziek! Hij vond het leuk dat we er waren en kregen healthy tea van hem. Misschien zien we er toch niet meer zo fleurig uit? ;-)
Een prachtman die schijnbaar wonderen verricht en wordt aanbeden door zijn patienten.

Misschien hebben jullie het tussen de regels door al opgemerkt: we zijn niet denderend enthousiast over China, de magische klik ontbreekt bij ons.
Daarom besloten om a.s. weekend naar Bali te gaan. 't Is een hele trip; vrijdag van Lijiang naar Canton, zaterdag van Canton naar Kuala Lumpur en vandaar naar Bali/Denpasar. In Denpasar staat een chauffeur op ons te wachten die ons naar Amed zal rijden. Daar staat een prachtige (hopen we...) bungalow aan zee op ons te wachten. We willen hier een paar dagen blijven, hoe lang weten we nog niet. In ieder geval gaan we lekker genieten van zon, zee, strand en snorkelen. Eindelijk vakantie ;-)

Bai Bai

Groetjes,
Jan en Carola

• 24 April 2008 - 06:47

Pappaharry:

Ja hoor, en dan eindelijk echt vakantie!
    Van al dat reizen word je kennelijk heel moe. Geniet ervan.
    liefs
    ph

• 24 April 2008 - 06:52

Elisabeth:

Om nou alleen voor het eten naar China te gaat gaat inderdaad wat ver ;-)

• 24 April 2008 - 07:14

Mamachrista:

En hoe zal die bungalow zijn??? Mijn collega Jos droomt al weer helemaal weg als ze het woord Bali hoort. Ben benieuwd wat het vervolg van jullie reis zal zijn.
    Eerst maar lekker vakantie vieren aan het strand. Goeie reis (zal wel ff doorbijten zijn) maar dan................
    liefs
    mama christa

• 24 April 2008 - 07:16

Karel En Trijntje:

Ziet er toch allemaal mooi uit.
    en wat dat doktertje betreft och als ik jullie foto zo zie zit het goed ,maar misschien moet hij een brilletje?
    Geniet lekker van jullie rust vakantie.
    Groetjes Pa en Ma.

• 24 April 2008 - 09:41

Elisabeth:

Volgende keer gewoon maar weer in Steenwijk chinees halen.:-D

• 24 April 2008 - 12:07

Karianne:

Hoi, hoi,
    Eigenlijk geloof ik helemaal niet dat jullie in Dali zijn geweest...de poort staat niet op de foto´s! Dat jullie China niet geweldig vinden, het ziet er namelijk best mooi/avontuurlijk uit, zo op de foto's. Nu lekker gaan relaxen op Bali! Hier is het nu trouwens ook lekker weer (+- 19 graden). Zijn we al heel blij mee. Liefs uit Culemborg.

• 24 April 2008 - 13:40

Annie En Meilom:

Fijn dat jullie je zo vermaken en nu op naar Bali, veel plezier

• 24 April 2008 - 15:19

Syta:

He reislustige makkers, gaat het nog een beetje daar in dat verre China. Bali klinkt een stuk vriendelijker en rustiger, maar misschien vergis ik me. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier en geniet er nog maar even van. Voordat je het weet sta je weer in dit koude kikkerlandje.
    Groetjes uit het noorden van Nederland

• 24 April 2008 - 17:05

Herman En Mieke.:

Hallo Jan en Carola.
    Eindelijk weer een berichtje van ons.We waren jullie een tijdje kwijt, maar je moeder vertelde dat wij ons weer aanmoesten melden, dus dat hebben we gedaan. We hebben dus heel wat foto`s moeten bekijken om weer bij te zijn. Maar erg mooi. volgens mij genieten jullie nog steeds.Het ene zal vast wel mooier zijn dan het andere. jullie gaan nu naar Bali.ik ben benieuwd hoe jullie het daar vinden. wij zijn er verleden jaar samen met Robert,Heleen en Leonie geweest en wij vonden het schitteren. En de mensen zijn daar erg aardig. Maar we horen het wel. Het aller beste en heel veel groetjes van Herman en Mieke.

• 24 April 2008 - 18:17

Andre:

Lieve Jan en Carola,

Jammer dat China een beetje tegen valt. De foto's geven wel mooie plaatjes, dus het is toch zeker niet voor niets geweest? Geeft jullie boekje ook de optie voor "Sambal bij? Tasje doen?" Eens kijken wat je dan meekrijgt:-) Veel sterkte op de lange reis naar Bali en dat zal vast mooi zijn. Ik heb namelijk nog nooit iemand gepsroken die dat niet mooi vind.

Liefs Andre

• 24 April 2008 - 19:35

Hennie:

hallo familie in het verre land dat was weer een lang verhaal van jullie,prachtig ik vind het jammer dat deze trip tegen valt al moet ik zeggen dat ik de straatjes er best leuk uit zien en de chineese keuken ????????????? en wat een leuke klederdracht hebben ze daar lijkt me best warm.En dan nu naar Bali heerlijk lijkt me ook nog wel wat,maar ja ceesie hoeft niet meer zo nodig met het vliegtuig,die is na de laatste vlucht van uit turkije genezen.Ik hoop dat jullie veel foto,s maken want Bali is echt de plek waar ik heel graag een keer zou willen kijken.en op deze manier kom ik er dan toch een beetje.van deze kant een dikke pakkerd en pas goed op jezelf.groeten cees en hennie

• 25 April 2008 - 18:27

Elly:

Jammer dat China tegenvalt, maar geen nood, Bali, here they come! Wat zal dat heerlijk zijn! Lekker even uitrusten en bijkomen. Hopelijk hebben jullie een goede reis en de volgende reeks foto's zullen wel weer jaloersmakend zijn...
    Tot gauw weer!

• 26 April 2008 - 08:08

Jan En Liane:

jammer zeg dat China niet datgene was wat jullie verwachten, maar ik had nog wel wat foto's bij de chinese muur verwacht.in ieder geval veel geluk verder en we zijn zeer benieuwd naar Bali

grtn kleine Jan en liane

• 28 April 2008 - 09:07

Willem En Erika:

We hadden een poosje niet gekeken, dus veel in te halen. Geweldig zoals jullie de site bijhouden met foto's en verhalen. Hopelijk wordt het niet 'gewoon' voor jullie. Veel plezier en genot in Bali!
    Groetjes,
    Willem en Erika

• 28 April 2008 - 19:08

Herman Gerdi En Kids:

hartelijke groeten vanuit het zonnige spanje

• 03 Mei 2008 - 15:58

Annie En Meilom:

Zijn metelkaar twee weken weggeweest maar nu zijn we weer bij en wwensen jull verder goede reis

• 04 Mei 2008 - 07:40

Bart & Elly:

Het lenteweer zet hier nu eindelijk door! Heerlijk. Maar toch zouden wij liever aan het strand liggen in Bali...
    Onze foto's komen er aan trouwens.
    Groetjes!!

• 04 Mei 2008 - 15:35

Mark En Yvonne:

wij krijgen ook al de kriebels van de foto's, vooral de varkenskoppen! Ga maar snel een landje verder, lijkt ons ook beter! Geniet ze!

• 05 Mei 2008 - 10:49

Afdeling 5.0:

Heb even je verslag gelezen onder de brandende zon.
    Ziet er allemaal prachtig uit.
    He joao je bent zeker niet lang op die markt geweest?????
    Ik wens jullie nog een prettige vakantie
    op Bali.

gr. Joao klijn velderman