Special Guests - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Special Guests - Reisverslag uit Yangshuo, China van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Special Guests

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

15 April 2008 | China, Yangshuo

Ni Hao!
We zitten alweer een aantal dagen in China en hebben genoeg gedaan en beleefd voor een nieuw bericht.
Vanuit Hong Kong zijn we in dik 1 uur naar Guilin gevlogen, waar we met regen aankwamen. En we hadden nog wel zo goed de seizoenen uitgezocht...
Met handen en voeten ons diner besteld, zelfs duidelijk kunnen maken dat dit zonder koriander bereidt moest worden. Gelukt! Heerlijk gegeten.
Met flinke stortbuien werden we de volgende dag wakker en besloten om gelijk met de bus door te gaan naar Yangshuo. Niet omdat het daar droog zou zijn, maar wel omdat dit in onze ogen een leuker plaatsje is.
En daar sta je dan, in China op het busstation. Het enige engelse woord was 'busstation', wat dat betreft zaten we dus goed. Verder alleen maar chinees abracadabra, dus we hadden geen idee welke kant we op moesten. Er waren tig loketten en nog meer bussen. Gelukkig kwam er een jongen aan die goed engels sprak en ons heeft geholpen kaartjes te kopen, de bus te zoeken enz. enz. Ondertussen vroeg hij ons de oren van het hoofd over Nederland, onze reis en natuurlijk of we al een hotel hadden in Yangshuo. Hadden we niet, maar dat hoefde hij niet te weten ;-) De jongen zat ondertussen driftig te sms-en en wij hadden al wel een vermoeden waarheen.
Na ongeveer 2 uur bussen, kwamen we aan in Yangshuo en werden wij er vlak voor het centrum "uitgegooid". En ja hoor, daar stond iemand ons op te wachten. Of we al een hotel hadden? Hoe zou die man toch geweten hebben dat wij eraan kwamen??? Haha eerste chinese complot overleefd :-)

Yangshuo is een leuke plaats, waar vooral chinese toeristen komen. Met name 's avonds is het er superdruk, maar gezellig. Leuk om te zien waar de chinees 'warm' voor loopt, want oh oh wat is hier een troep te koop!
Yangshuo ligt in het karstgebergte en aan de rivier de Li. Prachtige omgeving en deze hebben wij maar eens van dichtbij bekeken op de fiets. Daar gingen we weer op 2 kleine damesfietsjes (voor elk nog geen €0,50!!!). Door dorpjes, langs de rivier, rijstvelden en door het karstgebergte. De lucht was nog steeds niet helder, maar dit was eigenlijk wel mysterieus. Al met al een pracht fietstocht.

De volgende dag (maandag) met de bus richting Xingping (ja wij hebben die namen gelukkig niet bedacht ;-) ) gegaan.
Xingping is een klein dorpje wat overdag wordt overspoeld met bussen vol toeristen om vandaar een boottocht te maken over de Li. 's Avonds gaat dan iedereen weer terug naar Yangshuo. Maar wij niet! Wij vonden een leuke kamer bij mensen thuis, met... de welbekende granietharde bedden (ja ja daar zijn ze weer). Zo hadden wij de mogelijkheid om het echte chinese leven mee te maken.
's Middags een boottochtje gemaakt over het, naar ze zeggen, mooiste gedeelte van de rivier de Li. De tocht was ook inderdaad erg mooi en voerde langs vele pieken. De chinese uitleg maakte het voor ons erg duidelijk ;-)
Vanuit Guilin kun je deze tocht ook maken voor €50,00 p.p. Wij hadden hem voor €5,00 p.p. Het afdingen gaat ons dus weer goed af. Dat moet ook wel want je moet hier op alles afdingen. Op je kamer, op excursies, op alles wat je koopt. Wil iemand nog een Lolex??? ;-)
's Avonds in Xingping, als enige toerist in het dorp, genoten van de chinese keuken. Heerlijk!
Na het eten werden we uitgenodigd om aan te schuiven bij het afscheidsfeestje van Mr. Kim, de manager van het restaurant.
Grote slagroomtaart, cola en proosten maar. Als special guests werden we aan het hoofd van de tafel gezet en beleefden zo een unieke avond. Dit zijn de dingen die onze reis speciaal maken!

Verdere chinese avonturen volgen!

Huitou Jian!
oftewel
See you later!

Jan en Carola

• 15 April 2008 - 13:01

Pappaharry:

WAt mooi allemaal weer. Wil je nog wel terug eigenlijk?
    liefs
    pa

• 15 April 2008 - 13:20

Christa Op Kantoor:

Even een break omdat ik jullie mail altijd á la minuut doorgestuurd krijg van pa naar mijn werk. Ga altijd direct ff zitten lezen.
    Leuk zo'n onverwacht feestje toch?
    En ik ga me ook afvragen: Komen jullie wel weer thuis? Wat een geweldige belevenissen!
    Is het al wel mooi weer geworden?
    heel veel liefs
    christa

• 15 April 2008 - 13:21

Elly:

Ni hao!! Inderdaad, wederom supermooi. Jullie hebben het al gemerkt, China is erg vriendelijk voor het budget, vely cheap allemaal. Laat wat ons betreft die Rolex maar zitten, we hebben al een echte (Chinese) Tag Heuer...
    Groeten, Elly

• 15 April 2008 - 14:17

Roelof En Ria:

groetjes van Roelof en Ria
    Bedankt voor jullie mail.
    Het is weer geweldig.
    Hoe doe je dat toch? een feestje meemaken en de taal niet spreken.
    Ik zou het lef er niet voor hebben.
    Tot mails.
    Ria.

• 15 April 2008 - 15:19

Jan En Marianne:

Komt ons allemaal heel bekend voor. Prachtig daar maar inderdaad ook heel touristies. Onwerkelijk landschap. Hoe bevallen jullie de chinese touristen?

groeten

• 15 April 2008 - 17:09

SierdEls:

Wederom hebben we weer genoten van jullie mooie verhaal en de indrukwekkende foto's, die een prachtig beeld geven van hetgeen jullie allemaal meemaken.
    Als jullie in Nederland weer in de rust komen, zullen jullie wel erg moeten wennen, maar gelukkig is deze fantastische reis opgeslagen op jullie harde schijf en natuurlijk zijn er vele foto's en verhalen.
    groetjes.

• 15 April 2008 - 18:52

Jan En Liane:

geweldige wereld daarzo, he Jan lopen daar nog goede voetballers. Kan je ze gelijk scouten voor Heerenveen, als we van Basten moeten geloven koopt hij straks half heerenveen weg die l*l.
    oja Texel was ook weer heerlijk genieten, en wie lopen we daar tegen het lijf Willie en tante Tineke.

groetjes van ons en blijf die mooie foto's plaatsen want we reizen toch een beetje mee

• 16 April 2008 - 06:45

Elisabeth:

Het zal ook eens niet! Als er een feestje te vieren valt staat Nolles weer vooraan :D (ik hoop dat de wijn wel beter te pruimen was dan die troep die ze tijdens de nacht van Steenwijk schonken).

• 16 April 2008 - 06:46

Elisabeth:

ohnee...er werd geen wijn geschonken hahaha!

• 16 April 2008 - 07:02

Smitties:

kleine chineesje sjing sjang sjong....
    Wat een belevenissen, mooi om ook weer te horen van jullie uit dit land.
    Niet terug komen? Ach, straks is Steenwiek ook best weer leuk....

• 16 April 2008 - 11:18

Merel:

Het blijft allemaal geweldig klinken! Ik hoop toch wel dat je nog terug komt!
    Geniet er nog van, ik doe me tegoed aan alle mooie verhalen.

Groetjes,
    Merel
    (Imhotep)

• 16 April 2008 - 12:43

Cees En Hennie:

het is weer te gek wat die lolex betreft begin er niet an, dan straks het halve steenwijk met zo,n ding want het staat wel stoer natuurlijk hahaha.zeg carola dat is wel een hele mooie achtergrond, die rode lampions en jou blauwe vest je springt er weer goed uit meisje toppie.Ik vind die meneer sjingsjang maar een eng mannetje.maar jullie hebben weer prachtige plaatjes gemaakt tijdens jullie fiets tocht ga zo door,dan blijven wij ook mee genieten liefs en groeten en pas goed op jullie zelf hennie.(smakxxxxxx)

• 17 April 2008 - 14:01

Christiaan @ Home:

Kort maar krachtig gezegt: Ik heb weer genoten van jullie verhaal en foto's!

liefs

Christiaan

• 18 April 2008 - 10:44

Karel En Trijntje:

Wat allemaal weer een belevenissen.Prachtig jullie beleven weer van alles .Ik gedachten zie ik jullie daar aan tafel zitten en maar denken waar hebben ze het over.Maar je ziet jullie komen overal waar je komen wil.Petje af.Wij vinden het hier in Frankrijk al moeilijk en slaan al met handen en voeten.Groetjes maar weer van ons
    Pa en Ma

• 19 April 2008 - 14:11

Lieneke:

Heeee Jan en Carola,

Zit ik even naar Travel Channel te kijken vandaag en je raad het nooit. Een special over China en ook Yangshuo en je boottrip kwam hier uitvoerig in voor. Echt super gaaf daar. Had dit niet verwacht.

Liefs,
    Lieneke

• 20 April 2008 - 20:14

Hennie:

jan ik wou je toch even door geven PSV kampioen jan zijn dag kan niet meer stuk gr hennie

• 21 April 2008 - 07:14

Elly:

Bart wil toch ook nog even melden: PSV kampioenen... Het was weer spannend gistermiddag. Enne, de lente is hier dan eindelijk aangebroken!!! Heerlijk.
    Tot mails, Elly