Geurige Haven - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Geurige Haven - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Geurige Haven

Door: Carola en Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

10 April 2008 | Hong Kong, Kowloon

Ni Hao,

Hier een eerste bericht vanuit Azie en wel vanuit een hectisch (op z'n zachtst gezegd) Hong Kong (Wat geurige haven betekent).

Na een goede, maar lange vlucht via Sydney, mochten we dan eindelijk weer in een echt bed slapen in een goed hotel. En dit is ons erg goed bevallen.

We hebben er alweer een paar dagen op zitten en vermaken ons tot nu toe prima. Het is hier rond 30 graden met een vochtigheidsgraad van 82%. Best sweaty dus.

De eerste 2 dagen hebben we doorgebracht in Kowloon (waar ook ons hotel staat). In de wijk Mong Kok, dit is de drukstbevolkte wijk ter wereld, hebben we allerlei markten bezocht, zoals de flower-, bird- en de ladiesmarket.
Jan heeft daar 3 'merkshirts' gekocht voor nog geen €10,00. Echt alles is hier te koop.
Uiteraard ook Nathan Road niet overgeslagen. De hoofdweg in Kowloon; Druk met verkeer, druk met mensen en heeeeel veel winkels. En als we zeggen druk, dan bedoelen we ook druk. Je kunt hier de hele dag over de koppen lopen en dat is dus heel wat anders dan Nieuw Zeeland.

De dagen daarop naar het eiland Hong Kong geweest, oftewel Hong Kong Central.
Om hier te komen hebben we de Star Ferry genomen. Dit is een meer dan 100 jaar oude boot.
Hong Kong Central is het zakencentrum van Hong Kong en hier lopen dus allerlei stropdassen en hoge hakjes rond. Erg leuk om te zien, ook de winkels waar deze hakjes worden gekocht (zoals Gucci, Armani en Louis Vuiton).
Lekker rondgestruind door de smalle straatjes en een stukje meegereden in de dubbeldektram. Dit is de enige ter wereld, dus daar moet je dan natuurlijk ingezeten hebben.
Ook the Peak bezocht. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over Hong Kong. Helaas was het niet helemaal helder, dus we konden niet ver kijken.

's Avonds de lichtshow op de skyline van Hong Kong Central bekeken. Een aantal wolkenkrabbers is verlicht en met muziek en laserstralen is dit een prachtige show (zie het filmpje).

Voor de innerlijke mens moet natuurlijk ook gezorgd worden en dat gaat ons hier zeer goed af :-)
Jullie kennen ons; wij proberen altijd tentjes op te zoeken, waar weinig of geen toeristen komen en waar we van de locals zelfs de vraag krijgen hoe wij in hemelsnaam in dergelijke tenten terecht komen.
Ook in Hong Kong is ons dit weer gelukt. Gegeten in een soort 'gezellige' kantine incl. tl-verlichting, volgepropt met grote ronde tafels. Iedereen zit bijelkaar aan tafel, bekend of onbekend. We hebben heerlijk gegeten en ondertussen werden we nieuwsgierig bekeken door vele spleetoogjes.
Aan het eind van onze maaltijd kregen we een compliment van een ouder echtpaar, die ons de gehele maaltijd hebben gadegeslagen. Ze zaten eerste rang. We aten goed en gebruikten onze stokjes, theekopjes en verder eetgerei helemaal goed. Met opgeheven hoofd en vriendelijk toegeknikt verlieten wij de kantine ;-)

Inmiddels hebben we ook ons visum voor China binnen, voor 30 dagen. Tibet verdwijnt langzaamaan uit onze gedachten. Hier nogmaals geinformeerd en je krijgt nu gewoonweg geen visum en men denkt dat dit zo blijft tot na de spelen. Het is ook te gevaarlijk nu, dus daar hebben we dan ook geen zin in. Suggesties voor andere reisbestemmingen zijn welkom. Dit is exclusief Nederland / Steenwijk :-)

Morgen vliegen we naar Guilin in China en gaan we ons onderdompelen in de chinese cultuur. We zijn erg benieuwd hoe we ons gaan redden, want hier staat alles nog in het engels aangegeven, maar straks schijnt dat alleen nog maar chinees te zijn. En hoe weet je dan welke bus je moet hebben???
Weer een nieuwe uitdaging.

Jullie horen wel hoe het ons vergaat.

Groetjes,
Jan & Carola

p.s. Mede mogelijk gemaakt door Papaharry. Bedankt voor al je tips.

• 10 April 2008 - 08:58

Elisabeth:

Is Japan wat??

• 10 April 2008 - 08:59

Elisabeth:

By the way: ik zie daar Philips staan....jullie weten zeker dat jullie niet gewoon in Eindhoven zitten?? ;-)

• 10 April 2008 - 10:39

Ben En Anne-Marie:

Wat een overgang van het rustige Nieuw Zealand naar het drukke Hong Kong.
    Geniet er weer van!!!!
    Groetjes vanuit Heerhugowaard
    Waar eindelijk de temperatuur wat omhoog gaat. De 30 graden zoeken we wel op in de States de komende zomer, wij tellen af, nog 11 weken.

Groetjes Ben en Anne-Marie

• 10 April 2008 - 12:22

Hennie:

fijn weer wat van jullie te horen en te zien dat is ook echt wel een verschil wat een drukte,kun je daar een beetje normaal adem halen ,want als je dat uitzicht ziet vanaf the peak staat erg op elkaar brrr.maar jullie beleven wel weer het een en ander.WIJ ook natuurlijk want we gaan even lekker een weekend TEXEL heerlijk we hebben alleen niet zo,n temperatuur als jullie maar dat mag de pret niet drukken.lieverds pas goed op jezelf en blijf genieten groeten van cees en hennie.

• 10 April 2008 - 13:06

Pappaharry:

Ja, dit roept na 30 jaar HK-reizen wel allerlei herinneringen op. Kan mij zo voor de geest halen waar jullie lopen. Blij dat het voor jullie die zo van rust houden "niet tegenviel" zo'n grote stad.
    En nu maar weer wat anders. Tja chinees lezen is wel een beetje moeilijker. Maar in Laos en Cambodja is het toch ook gelukt?
    liefs
    pappaharry

• 10 April 2008 - 15:11

Jan En Marianne:

Hoi,

In China je lonely planet altijd bij de hand houden. Daar staan de belangrijkste plaatsen en bezienswaardigheden in het chinees vermeld. Taxi's kosten niks. Een visite kaartje van je hotel altijd meenemen. Dat kun je dan aan de chauffeur laten zien.

groet

• 11 April 2008 - 13:00

Annie En Meilom:

Zo na een week Vliezijn we weer klaar voor ontvangst,genieten mee met jullie reis en zien zo ook veel,goede vaart en tot de volgende ronde

• 11 April 2008 - 15:40

Christiaan:

Hé lieve zus en zwager,
    Fijn weer te lezen dat het jullie goed vergaat en dat jullie zelfs snel kunne wennen aan de overgang van NZ naar HK. Jammer natuurlijk dat Tibet moeilijk is, maar 't is ook echt niet aan te raden zover we dat hier meekrijgen.
    Andere suggesties.....vanuit Azië richting Canada/Alaska/Groenland of zo.....en dan richting A'dam....Ben je toch echt de werled rond geweest haha.
    Hé we mailen snel weer, maar zoals ik al schreef in m'n laatste mail ben ik erg druk op moment.

Liefs
    Christiaan

• 11 April 2008 - 17:03

Andre:

Lieve Jan en Carola,

Jippie weer een bed voor julie :-) blijkt dat dat toch wel weer erg lekker was. Heb me toch wel afgevraagd hoe jullie het volgehouden hebben in de relatief kleine auto. Uiteraard ben ik bij de foto van de dubbeldekstram even wat langer blijven hangen...... beroepsdeformatie of gewoon tijd voor weekend??

Misschien is India nog iets? Staat in ieder geval alles weer in het engels aangegeven. "Zeuren" over ratten mogen jullie volgens mij niet meer, want die heb je in China ook wel. Have fun!

Liefs Andre

• 12 April 2008 - 15:56

Bart & Elly:

Goh, lopende stropdassen en schoenen. Zitten jullie in de Efteling dan... Engels in China is inderdaad wat moeizamer (ze proberen wel Engels te schrijven, moet je maar 'ns op letten, lachen!). Maar met handen en voeten komen jullie vast een heel end! Tibet lijkt ons op dit moment inderdaad geen goed plan, hoe jammer het ook is. India lijkt ons ook een goede tip, of wellicht is Birma nog een optie? Of Mongolië? Succes in ieder geval met de Chinese toiletten...
    Tot gauw weer, Bart & Elly

• 12 April 2008 - 17:23

Jan & Annie:

Hoi Carola en Jan
    wij volgen jullie berichten elke week, en genieten van de verhalen en de foto's.
    Dat jullie nu naar Guilin is schitteren wij zijn daar ook een paar dagen geweest en hebben alleen maar genoten. Dus geniet er maar van en met handen en voeten red je het wel met de chinezen om de mooie en goede plekken te komen. Bijvoorbeeld als je ergen heen gaat zorg dan dat dat op het vliegveld een kaart kan krijgen van Guilin zodat je de dingen kan aan wijzen. Dit werkt heel goed toen wij daar waren. veel succes en wij bliojven jullie volgen.

• 12 April 2008 - 17:52

Karel En Trijntje:

Hier even een berichtje van uit Frankrijk
    We hebben nu weer internet en kunnen jullie dus weer volgen.Hebben heel veel sneeuw gehad(was niet de bedoeling)Daarna nog een paar dagen veel regen dus we zijn maar door getrokken en zitten nu aan de Middellandse zee.We hebben nu heerlijk weer (zaterdag 12 april)en gaan nu net als jullie genieten.Groetjes.

• 12 April 2008 - 19:24

Christa:

Reistip van Christiaan vind ik helemaal geweldig maar 'k zou maar mooi in Azië blijven. Daar ligt jullie hart. India is heel erg mooi zegt mijn collega Jos. Dus is dat nog wat? En China is toch ook heeeeel groot? Of Maliesië? En het zuiden van Thailand? Zo, dat waren mijn reistips. wij zijn vanmiddag helemaal naar Meppel gereisd voor een evt. nieuw tuinsetje want de zon schijnt hier soms zo maar wat vaker!!!! Op de woonbeurs nog even met Herman gebabbeld en gisteren naar de Keukenhof geweest. (met Emmy en Dick een nostalgische toer gemaakt. Alles goed hier, ook met jullie auto en huis. Liefs, mamachrista

• 13 April 2008 - 09:52

Hglm:

hallo alles goed hier,
    blij weer bericht te lezen. wellicht al gehoord gert jan verbeek naar feijenoord.
    vanmiddag heerenveen tegen sparta bericht jullie wel.
    groetjes van
    herman gerdi lars marit

• 13 April 2008 - 16:18

Roland Eising:

He family " de noete",

Ja hoor..... na weken van afwezigheid heb ik dan ook ingelogd op jullie verhalen en ik moet zeggen....sieht gut aus.

Mooi om te zien dat jullie het zo goed naar de zin hebben! Lijkt me idd wel verstandig tibet ff te laten schieten want de verhalen zijn niet echt goed die daar vandaan komen.

Geniet van jullie verdere ervaringen. Wij blijven het volgen....

Roland/ Jocelyn en Marten

• 13 April 2008 - 17:39

Yvonne En Mark:

brrr, al die mensen, al die gebouwen,.... wat een drukte dan opeens!
    Fijn dat het goed gaat en dat jullie zo genieten. En knap van die stokjes! Wij zijn vannavond naar de afhaalchinees geweest en hebben gewoon met de vork gegeten. Hoe Hollands kun je zijn?

• 13 April 2008 - 18:57

Henk,Marrie,Gerrie:

Alle foto's weer bekeken en zijn wederom onder de indruk van het vele moois.
    Jan en Carola wat zien jullie er heerlijk ontspannen uit; Een goed teken!
    Alles gaat hier z'n gangetje en maar weer tot de volgende keer.

Liefs Henk, Marrie en Gerrie