Rijst, rijst en nog eens rijst - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Rijst, rijst en nog eens rijst - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Rijst, rijst en nog eens rijst

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

13 Mei 2008 | Indonesië, Batavia

Selamat Datang!

Een deel van de naam van onze website wordt weer eer aangedaan; Over rijst geen klagen.
Uiteraard op ons bord: Goh wat eten we hier toch lekker. Zelfs ons ontbijt bestaat wel eens uit rijst...

En net als wij hebben de goden ook geen klagen over rijst. Iedere dag worden er offers gebracht aan de goden en deze bestaan naast bloemen, wierook, snoepjes en noem maar op uiteraard ook uit rijst. De offers tref je overal aan: op straat, bij tempels, voor de deur, op de rand van het zwembad enz. enz. Er wordt geofferd voor het eten, voor het schoonmaken, voordat men in de auto weggaat en ga zo maar door. Erg bijzonder om te zien en zelfs soms lastig om alle offers op straat te ontwijken (wat je dus niet altijd lukt).

Dan natuurlijk last but not least: de rijstvelden. Overal waar je kijkt zie je ze.
Op onze mountainbike, over zeer smalle (wandel)paadjes, fietsten we 2 dagen lang weer tussen deze rijstvelden door. Soms waren de paadjes zo smal dat we de fiets op onze nek mee moesten nemen (of werden we geholpen door een vriendelijke indonesier). Werd de rijst in Laos geplant, hier op Bali wordt hij nu geoogst. Een prachtig gezicht om de mensen bezig te zien op het land met hun conische, rieten hoeden, kleurrijke sarongs en hun eeuwige glimlach. Een erg zware job, maar er is altijd even tijd voor een praatje. Verder zie je onderweg overal tempels: Er zijn er op Bali dan ook meer dan 1000!!! Vaak worden hier ceremonies gehouden waar de mannen en vrouwen in prachtige kleding heen gaan. De vrouwen dragen daarbij hun offers, vaak bestaande uit opgestapeld fruit, op hun hoofd. Een erg kunstig, maar bovenal heel mooi gezicht.

Aangezien je op de mountainbike niet heel ver komt op vulkanisch Bali en we ons hier helemaal thuisvoelen, durfden we het aan ons in het verkeer te storten op een motorbike. Als ware Bob & Annie reden we met onze te grote helmpies (sorry! geen foto ;-) ) door het prachtige landschap. We hadden onderweg de lachers weer op onze hand en Jan toeterde er flink op los om zich een weg te banen.
De eerste rit bracht ons naar Penelokan vanwaar we een mooi uitzicht hadden op het Batur meer en de Batur vulkaan. Op 1450 meter hoogte hadden we het met 22 graden best fris. Ja ja wij zijn helemaal aan de tropische warmte gewend :-) Die dag ook 2 tempels bezocht, waaronder Besakih, de moedertempel van Bali. Een prachtig complex.
De tweede rit hebben we vandaag gemaakt vanuit Lovina. Dit keer op een spiksplinter nieuwe scooter richting Bratan meer met zijn Ulu-Danutempel. Weer een mooie tocht waarbij we zelfs apen (die gewoon rustig op de weg zaten) moesten ontwijken. Het tempelcomplex lag in het meer en er kwam net een mist opzetten. Erg mysterieus.

Dat er op Bali niet alleen rijst wordt verbouwd, hebben we gezien in Munduk. Hier hadden we een hele leuke kamer, bij de mensen thuis, met een magnifiek uitzicht.
Tijdens een wandeling met gids zagen we o.a. koffie, cacao, kruidnagel, papaya, vanille, mango, bananen (meer dan 80 soorten hier!) en vele vele andere vruchten.

Morgen gaan we nog een dagje niks doen in Lovina aan het zwembad van ons leuke hotel. Daarna gaan we, toch met een klein beetje pijn in ons hart, Bali verlaten richting Java.

Vanaf Java weer nieuwe avonturen van rijstenkiwi!
Terima kasih (oftewel bedankt) voor jullie berichten.

Sampai jumpa lagi! Tot binnenkort!

Jan en Carola

• 13 Mei 2008 - 12:41

Karianne:

hoi, hoi!
    Wat veel indrukken doen jullie op!! Weten jullie al wat de volgende bestemming zal zijn? Wij genieten hier van het mooie weer, hopelijk blijft het deze zomer een beetje mooi...liefs van ons!

• 13 Mei 2008 - 13:20

Elly:

Wellicht missen jullie de Hollandse pieper en het waldcorn brood nu toch wel een (heel klein) beetje? Het ziet er allemaal weer geweldig uit. Ben benieuwd hoe Java is. Goede reis in ieder geval, houdoe, en tot gauw weer!!

• 13 Mei 2008 - 15:21

Karel En Trijntje:

Wat weer geweldig.Ik denk dat ze ook voor ons geofferd hebben ,want we hebben nu prachtig weer.Geniet van Java.we wachten weer op jullie volgende verslag.
    Groetjes Pa en Ma.

• 13 Mei 2008 - 18:34

Brenda:

Niets meegekregen van de aardbeving....?

• 13 Mei 2008 - 19:50

Elisabeth:

Als ik jullie zo lees, dan klopt gewoon alles in die Conimex commercials! ;-)

• 14 Mei 2008 - 18:18

Andre:

Erg jammer dat Bob en Annie niet op de foto staan. Veel plezier op Java. Daar blijven de temperaturen wel een beetje tropisch, zodat jullie niet te veel hoeven te wennen.

Liefs Andre en Meryam

• 14 Mei 2008 - 19:18

Hennie:

nou probeer ik het nog een keer had net een heel verhaal werd het onderbroken door rijst en kiwi gingen ze met de site bezig.maar goed het ziet er weer tip top uit hoor daar op bali en wat leuk he die kleding die de mensen dragen,en wat een kunst van hen om die grote schalen op het hoofd te dragen.het balinees gaat jullie goed af leuk is dat he om die taal proberen te spreken en dan op naar java spannend daar is ook heel wat te zien volgens een hele goede kennis die er vandaan komt,ze is er vorig jaar nog geweest.lieve mensen ik hoop dat java net zo goed zal bevallen als bali maar dat zal met jullie instelling wel zo zijn .groeten van deze kant en pas goed op jezelf liefs cees en hennie.

• 15 Mei 2008 - 05:25

Anneke En Brent:

jaloers jaloers jaloers......maar toppie hoor!! Het mooie weer is hier nu weer even voorbij, maar dat komt wel weer. Nu weer hard werken voor de centjes. Jullie veel plezier en doe voorzichtig he met al die aardbevingen in de buurt.

groetjes uit amersfoort

• 15 Mei 2008 - 20:51

Herman,gerdi, Kids :

ziet er super uit familie !!!,
    zijn super trots, staat carola goed die zonnebril.
    kinderen hebben kaart ontvangen.
    Hopelijk genieten jullie net zo op java.
    groetjes van ons

• 18 Mei 2008 - 19:47

Christa:

dag lieverds. Zo maar even op zondagavond nog eens foto's zitten kijken. Zucht.......wat mooi! En dan valt het niet mee om gewoon op maandagmorgen weer aan de slag te moeten. Geniet maar heel erg van jullie laatste weken!!! Vanmiddag nog even de plant water gegeven (hij doet het nog steeds prima!) en ff bij Chris aan 't water thee gedronken. Alles gaat hier goed. liefs mamaChrista

• 18 Mei 2008 - 21:40

Henk En Marrie.:

Hier dan eindelijk weer een berichtje.
    We hebben nu zelf een laptop, dus we moeten nu oefenen.Ik zit nu met je moeder en die leert het me goed(hoop ik)
    We hebben de foto's weer bekeken en we zijn weer helemaal bij.
    Liefs en groetjes.

• 19 Mei 2008 - 09:43

Lorrie Dallek:

Hello from the US, It's Lorrie the photographer. We met in Dali,China. Well I love your blog, just too bad I cannot understand any of it. I must work on my Dutch ! Hope your travels have been good & much better than China. When I got home I had to go to the doctor for my cold. I ended up with 10 medicines (literally 10) to get rid of the problem. My lungs were totally irritated from the poilluted air & all the nasty spiting, nose picking, snotting people we can in contact with. I have been busy at work since my return. I signed on another Art Gallery, sold several pictures at Art Festivals & doing some work in the studio. Not as much fun as traveling and taking pictures. Well I hope the rest of China improved & Indonesia is as amazing as you expect. Do let me know. Best Lorrie

• 19 Mei 2008 - 14:06

Yvonne:

rijst smaakt opeens anders!

• 19 Mei 2008 - 20:35

Bas Hoogers:

Bananenbloem nooit gezien grappig.
    ziet er allemaal lekker oosters uit.
    wil wel ff ruilen. grapje.
    veel groeten en geniet ervan .

Bas Wietske en de kids.

• 20 Mei 2008 - 13:36

Mieke:

Beste Carola en Jan.

Wij zien het weer helemaal voor ons. En de offertjes heb ik al een paar keer omgetrapt,maar ze werden er echt niet boos om. Erge lieve mensen. Maar het ge schooi werden wij wel eens zat, maar het is wel te begrijpen. Het grootste deel van de reis zit er al weer op, maar geniet nog maar lekker van de tijd die nog komt.
    Groeten van Herman en Mieke.

• 23 Mei 2008 - 08:16

Merel:

Jullie zijn op Bali!! Geweldig daar he?! Ubud zijn wij ook geweest, vreselijk mooi om te zien.. Als ik dit zo zie ben ik spontaan jaloers (was ik al een beetje, maar goed.. dit maakt het nog erger!)
    Geniet nog van Java, zal wel een hele andere indruk zijn.

Veel plezier!
    Groeten,