Gletsjer avonturen - Reisverslag uit Arrowtown, Nieuw Zeeland van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Gletsjer avonturen - Reisverslag uit Arrowtown, Nieuw Zeeland van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Gletsjer avonturen

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

17 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Arrowtown

Kia Ora nogmaals!

Op onze 79e dag is het weer tijd voor een nieuw bericht.
Vanuit Nelson, waar we ons laatste bericht schreven, zijn we diezelfde dag nog naar Abel Tasman NP gereden. Hier kwamen we terecht in het dorp met de fraaie naam Kaiteriteri. De camping lag aan het 5e mooiste strand van de wereld. Uiteraard hebben we hier een zeer verfrissende (lees: ijskoude) duik genomen. We hebben 2 dagen gewandeld door tropisch regenwoud en blauwe baaien met goudgele, verlaten stranden.

Daarna weer tijd voor wat anders. Op naar de westkust! Via een mooie route reden we naar Punakaiki om daar The Pancake Rocks te bewonderen. En ze lijken ook op dikke pannekoeken. De zee aan de westkust is heel wild en klapt daardoor hard in de rocks. We hebben hier 2 dagen de tijd genomen om de Pancakes en de mooie omgeving goed te kunnen bekijken.
Na dit bezoek weer verder de westkust vervolgd richting de Glaciers Franz Josef en Fox. Onderweg hiernaartoe ontmoeten we tijdens een stop een man die nog 2 mensen zoekt voor zijn heli-tocht over diverse gletsjers. Of we voor een prikkie mee willen. Over sommige dingen in het leven moet je niet te lang nadenken. 2 minuten later razen we door de blauwe lucht een azuurblauwe rivier volgend, richting gletsjers. De adrenaline giert door onze lichamen. Wat gaaf!!!
Helemaal onder de indruk komen we aan in Franz Josef, waar we gelijk de gelijknamige gletsjer bekijken. De gletsjer is enorm en heeft een blauwachtige gloed, net als de Fox Glacier die we de volgende dag bezoeken. Helaas is het dan volledig bewolkt. Erg jammer, want hierdoor mis je het uitzicht op de hoge besneeuwde toppen van Mount Tasman en Mount Cook. Eigenlijk blijven we hierom ook overnachten in Fox Glacier in de hoop dat het de volgende dag weer wat zonnig is.
Goed gegokt! De volgende dag super helder weer en dus zicht op de toppen. Gauw rijden we richting lake Matheson; het veel gefotografeerde meer van NZ, omdat de toppen hierin prachtig weerspiegelen. Beoordeel zelf de foto!
Het is zulk helder, prachtig weer...
De adrenalinekick speelt weer op...
Rits rats pinpas en 20 minuten later zitten we weer in de heli! Een tocht van 30 minuten langs Mount Tasman en Mount Cook en over de Fox Glacier. Onderweg houden we een fotostop op de sneeuw. Een prachtig uitzicht. 't Kost wat maar dan heb je ook wat ;-)
Vanwege de flinke hap uit ons budget slapen we 's avonds op een basic, maar idyllische camping aan lake Wanaka. Lekker goedkoop :-)
Vandaag zijn we via Wanaka in Arrowtown terecht gekomen. Arrowtown is een oud goudmijnstadje. Wie weet kunnen we morgen onze dure uitgaven nog terugverdienen met goudzoeken ;-)

Wij zien het aantal berichtjes teruglopen en dat vinden we erg jammer.
Het plaatsen van een bericht als deze incl. foto's kost ons al gauw 1,5 tot 2 uur. Daarom is het dubbel zo leuk om VEEL berichtjes te ontvangen. Wij nodigen iedereen uit...

Veel liefs,
Jan en Carola

• 17 Maart 2008 - 08:38

Karel En Trijntje:

Hallo.Daar zijn we weer.Wat weer een belevenissen.in een helicopter jullie staan ook voor niks.Ja ik kan me voorstellen dat jullie ook naar berichten uit kijken .wij kijken ook steeds en zijn dan teleur gesteld als er niks op staat.Dus ik denk dat jullie er nu een uur voor uit moeten trekken om alles nieuwe berichten te lezen.we hebbben de foto's nog niet binnen ,dus daar genieten we straks weer van.
    Groetjes .Pa en Ma.

• 17 Maart 2008 - 08:42

Karel En Trijntje:

Dat is snel daar ben ik al weer.
    Wat een geweldige foto's.
    Om jaloers op te worden.

• 17 Maart 2008 - 10:05

Aron En Sandra:

Wat geweldige foto's. Super om in een heli te zitten. Heeft Aron ook gedaan in Vegas, die was super enthousiast. We zijn allemaal een beetje aan de kwakkel. Snotterig, hoesten, slap, grieperig, Gezelli! Het weer is dan ook drama hier. We willen zon! Wat gaat de tijd snel he? Ook lekker dat jullie straks weer terug komen, vinden wij dan ha ha. Geniet met z'n tweeen en tot gauw. Kus van ons uut Moppelt.

• 17 Maart 2008 - 10:13

Hglm:

inderdaad een mooi land voor ons. willen jullie even bij de vvv langs voor een leuk appartement.We zijn super trots op jullie. Zelf durven we het niet maar we kunnen in ieder geval zeggen de noete zit in de helicopter.

• 17 Maart 2008 - 10:47

Karianne:

Hoi!
    Wat een superfoto´s zeg! Wat een natuur..als die Kiwi´s in Nederland komen weten ze niet wat ze meemaken...komen wij aan met onze Woldberg..haha. Is het met de Abel Tasmanforrest net zo erg als met de petrified forrest? Die zin galmt hier nog regelmatig..
    Liefs van ons uit Culemborg!

• 17 Maart 2008 - 11:32

Rose:

Hee, kreeg van Meryam jullie website door. Prachtig hoor, Nieuw-Zeeland. Wij willen ook!!! Dus hou vooral bij wat jullie het mooiste vonden. Heel veel plezier nog tijdens jullie reis.
    Rose en Matthijs

• 17 Maart 2008 - 11:42

Lars.gr.:

mag ik ook een keer mee in de helicopter
    papa durft niet en mama ook niet

• 17 Maart 2008 - 11:45

Marit:

rfjfjhjhjhfgfgyy666dfh0cggggggggggggggg

• 17 Maart 2008 - 11:45

Elly:

Hebben jullie stiekem een topfotograaf meegenomen of zo... Wat een geweldige foto's, wat een supermooie natuur! Ons 'to do' reislijstje wordt alleen maar groter... En wat zien jullie er goed uit!! Ik vrees dat wij voorlopig nog wel witjes blijven met het typisch Hollandse weer hier.. Succes met het gold diggen. Gewoon graven, je weet maar nooit, en goud is heel veel waard tegenwoordig... Ook weer niet te veel opgraven, anders komen jullie misschien niet meer terug..

Tot gauw weer,
    Elly

• 17 Maart 2008 - 11:49

Brenda:

Dag Jan en carola,

Geen berichten meer....hebben jullie wel de berichtgeving over tibet en china gevolgd??? Ik geloof dat je nu als tourist lhasa niet gemakkelijk inkomt. En china wordt misschien ook nog wel spannend. Leuk hoor jullie reis..ik zit helaas te werken hier, maar wel net terug van een heerlijke skivakantie met heel veel gletsjers en veel sneeuw!
    gr. Brenda

• 17 Maart 2008 - 13:20

Maurice En Jeannette:

We gaan meteen maar op de uitnodiging in ... wat maken jullie veel bijzondere dingen mee zeg. en wat een mooie foto's

Onze kinderen kijken ook af en toe mee en vooral de foto's van de walvissen vonden ze beregaaf.

Kortom, we genieten met jullie mee en ach af en toe zijn we gewoon een beetje jalours... grijns.

groetjes Maurice en Jeannette

• 17 Maart 2008 - 15:51

Jan En Liane:

He luitjes,

Geweldig mooi land, mooie foto's. Ondanks dat we niet altijd een berichtje doen volgen we jullie uiteraard op de voet. Bij deze danken we jullie dat we een beetje mee mogen reizen.

Groeten de Jan, Liane en jullie nichtje Hanna

• 17 Maart 2008 - 17:35

Christiaan:

Super gaaf weer allemaal. Fijn om weer te lezen dat alles goed gaat en jullie nog steeds genieten. Top foto's trouwens. Die cursus van een paar jaar geleden werpt zijn vruchten af of niet Noete!
    Hier gaat alles ook goed. Lekker druk met werk en de naderende evenementen (oa. Volleybalnacht - April). Privé ook alles weer lekker op de rit. We genieten weer van't leven ;-) Zoals iemand laatst tegen me zei: Je hebt weer die leuke en ondeugende twinkel in je ogen haha.

Hé we mailen.
    Miss you!

liefs Christiaan

PS: Carool: Kreeg uit betrouwbare bron te horen dat ze je missen op't werk haha. Maar zulke berichtjes bedoel je zeker niet met 'leuk om te lezen' :-p

• 17 Maart 2008 - 17:36

Elisabeth:

Wat gaaf allemaal. Mooie omgeving ook. Mooie foto's. Camping mocht zeker weer niks kosten :-D

• 17 Maart 2008 - 17:39

Elisabeth:

had ik al gezegd dat ik het gaaf vond?
    ;-)

• 17 Maart 2008 - 21:14

Jan En Carola:

Kijk dit vinden wij nou leuk. Even slapen en dan 15 berichten rijker!!!
    Ga zo door allemaal.

We gaan NU goud zoeken. Al vinden we iets, we komen terug!
    En Lars en Marit... Tuurlijk mogen jullie met ons mee!

Liefs,
    Ons

• 17 Maart 2008 - 22:43

Hennie En Cees:

is dat nou echt zo haast geen berichten ik vind er elke keer aardig wat op staan gr hennie

• 17 Maart 2008 - 22:53

Hennie En Cees:

jan en carol wat weer een belevenis het zal de noeten ook niet gebeuren kruipen ze in zo,n klein vliegtugie eng hoor, ik doe het jullie niet na voor geen goud. maar dat gaan jullie nu zoeken en als je vind niet stoppen ,door gaan met zoeken en reisen.hoe geweldig in de sneeuw in het korte broekie en wat ik ook een schilderij vind is het zicht op fox jongens wat een belevenis ik zou zeggen geniet volop en geef je ogen goed de kost want dit zie je niet elke dag.weltrusten en een hele dikke knuffel van ons.xxxxxxxxxx hennie

• 18 Maart 2008 - 06:31

Andre:

Ziet er supergaaf uit. Niet even op de lange latten gestaan? Als ik de sneeuw zie krijg ik er gelijk weer zin in.

Liefs Andre

• 18 Maart 2008 - 08:20

Willem En Erika:

Haha, wij dachten dat jullie wel eens moe konden worden van te veel berichten lezen!! Maar de boodschap is overgekomen hoor. En wat is het allemaal prachtig wat we zien en lezen. We genieten een beetje mee. Geweldig!
    Groeten van ons.

• 18 Maart 2008 - 16:20

Leendert En Geertje:

geweldig wat een mooie plaatjes zeg,en al zo lekker bruin gekleurd jullie.
    ik zit verplicht met mijn pootje op de stoeldus alle tijd om jullie te volgen.veel sucses met het goud
    zoeken.

groetjes geertje.

• 18 Maart 2008 - 19:24

Marianne En Jan:

Ik ben bang dat we weinig toe te voegen hebben aan de berichtjes die jullie al hebben gekregen; wat een ontzettend gave foto's!!!! En dat uitstapje naar de gletsjer is helemaal gaaf. Doet me denken aan Alaska, maar wij zijn toen te voet de gletser op gegaan i.p.v. met een helikopter.........:-) luilakken...... (ik geef jullie groot gelijk trouwens....)
    In ieder geval helemaal te gek; eens kijken of Jan ervoor te porren is...
    groetjes,
    Marianne en Jan

• 18 Maart 2008 - 20:54

Arjan En Belinda:

Hoi,Nieuw Zeeland lijkt me echt supermooi.Jullie maken het allemaal maar mee op jullie gave avontuur.Echt te gekke foto's.Best wel een beetje jaloers op het lekkere weer daar.En dan die helikoptervlucht,echt te gek.geniet nog verder, jullie zijn nog net niet op de helft van jullie avonturentocht.Tot horens.

Belinda en Arjan

• 18 Maart 2008 - 21:08

Marrie En Henk:

Wat heeft dat land een veelzijdigheid aan natuur; Werkelijk fantastisch! Wat een mooie foto's!! Jullie zien ontzettend veel mooie dingen. Dat jullie al 79 dagen onderweg zijn; Gaat wel snel hoor, maar alles bewust mee maken en genieten, dat is jullie wel toe vertrouwd.
    Verdiep je wel in China en Tibet, want dat loopt echt niet zo lekker daar!!

Maar weer tot de volgende keer.
    Liefs Henk en Marrie

• 19 Maart 2008 - 07:55

Herman En Tiny :

Voor het eerst jullie reisverslagen gelezen en foto's bekeken.
    Wat een mega belevenis. Geniet ervan!

• 19 Maart 2008 - 16:06

Jan En Marianne:

Hallo hier twente

We kijken elke keer vol bewondering naar jullie foto's hoor. Die gletsjers zijn prachtig. We lezen altijd met plezier jullie verhalen en bekijken de foto's. We zien er naar uit om jullie weer in levende lijve te zien.

groeten

• 19 Maart 2008 - 18:15

Harry En Christa:

Ha, wij zijn er ook weer! Het was mooi in Portugal maar wij hebben niet zo veel beleefd als jullie! Prachtig zeg, die heli, en dan ook nog twee keer! Wat is Mount Cook ook mooi hé en Lake Matheson. Verdere berichtjes volgen en we zullen ook een paar plaatjes sturen! liefs pa/ma

• 19 Maart 2008 - 21:53

Hennie En Cees:

Hallo mensen daar ben ik even weer,vergis je niet ook hier hebben we hagel en sneeuw als we de berichten mogen geloven hoeven we niet eens op winter sport ,3cm sneeuw en dat met de paasdagen lieve kinderen van deze kant ook al vieren ze dat daar niet hele fijne paasdagen groeten van cees en hennie.

• 20 Maart 2008 - 10:47

Afdeling 5.0:

He Joao,
    Ik heb een stukje meegevlogen.
    Prachtig die foto's allemaal.
    Kom je nog wel terug???
    Alles hier ok op de 5e in deventer

Geniet er van
    Jan kl v

• 20 Maart 2008 - 21:29

Ben En Anne-Marie:

Hoi luitjes,
    Wat een schitterende foto's!
    Hier gaan we misschien een witte paas tegemoet terwijl het toch echt voorjaar zou moeten zijn!
    Geniet van al het moois.
    (hoeveel goud hebben jullie gevonden?)
    groetjes van Ben en Anne-Marie

• 21 Maart 2008 - 14:25

Andrea:

Wauw wat een mooi avontuur wat jullie doen.Jullie genieten dus met volle teugen. wat een prachtige foto's in het echt is het natuurlijk nog veel mooier. Wij wensen jullie veel moois en vooral genieten voor het vervolg. Dikke kus van Andrea en kids. Tot gauw doeiiiiiiiiiiiiii.

• 21 Maart 2008 - 18:56

Bart & Elly:

Het 'rijst en kiwi'record berichtjes is nu bijna verbroken...
    Wij kunnen volgende week wellicht ook bijzondere foto's mailen, paaseitjes zoeken in de sneeuw...
    Heel veel groetjes, Bart & Elly

• 22 Maart 2008 - 14:52

ROELOF EN RIA:

Groetjes uit Steenwijk.
    Dank jullie wel voor deze mooie avonturen.
    Morgen Pasen en dan komen onze kinderen en kleinkinderen voor een brunch.
    We verheugen ons erop.
    Verder weinig te melden.Iedereen is ons al voor met de berichten uit Tibet en hoe koud en guur het hier is.
    Ga lekker door met genieten en we wachten
    af tot er weer een mail doorkomt.
    daag. ria

• 22 Maart 2008 - 16:30

Ton & Herma:

Weer een prachtige serie foto's van een magnifiek land. Wat een verschillen, zon zee, sneeuw, geysers.
    Het weer is ook heel wat beter dan hier. Op dit moment hebben we kans op een witte Pasen! Dat missen jullie dan toch maar even! Geniet lekker verder daar en wel blijven posten al komt er dan misschien eens wat minder reaktie, ik weet zeker dat veel van jullie vrienden en familie jullie wel volgen en de foto's bekijken en natuurlijk stinkend jaloers zijn.

groetjes vanuit Geleen.

• 22 Maart 2008 - 18:17

Jan:

Hallo Carola en Jan

De verhalen en de foto's zijn heel mooi wij kijken en lezen ze regelmatig.

Annie en ik wensen jullie nog een prettige reis en veel plezier.

• 23 Maart 2008 - 15:01

Mark En Yvon & Kids:

Wat is onze wereld toch prachtig, zeg! Wij komen met onze kinderen niet heel veel verder dan de eilanden, die roepen bij heerenveen al of ze er al zijn....mar als Mark en ik later groot zijn gaan we toch ook maar eens iets verder geloof ik. Met de witte pasen valt het wel mee. We konden in de zon paaseieren zoeken (na de heerlijke brunch van mijn moeder.....en oh,ja....vader) en hebben nog de woldberg beklommen (heel spannend, met de kleintjes van San en Peter erbij). En nu vliegt er af en toe een wit vlokje door de tuin. Veel plezier nog!!!!!

• 24 Maart 2008 - 15:43

Annie En Meilom:

we genieten me jullie mee wij dan van jullie berichten.fotot;s en schrijven

• 24 Maart 2008 - 18:50

Cees En Hennie:

he he het record is verbroken volgens mij

• 28 Maart 2008 - 17:26

Lars En Marit: