Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Carola - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: Carola en Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

25 Januari 2008 | Laos, Luang Prabang

Sabai Dee Falangs!

Zo werden wij zojuist aangesproken op een markt in Luang Prabang. Alle buitenlanders noemt men hier Farang, maar aangezien men hier de R niet kan uitspreken, wordt het Falang. Zo bestel je ook altijd steamed lice en ben je op zoek naar een loom in een guesthouse.

We zitten dus nog steeds in Luang Prabang, want het is echt een hele leuke stad. Het is een werelderfgoed van Unesco en staat vol met tempels en koloniale gebouwen. Overal lopen jonge monniken rond in hun oranje gewaden en vaak met een paraplu. Iedere ochtend rond 6.00 uur lopen de monniken in groepen door de stad voor hun bedelronde. Ze hebben een soort pot bij zich waarin de offergaven van de locale bevolking wordt gestopt. Dit is voornamelijk rijst en dit is hun voedsel voor die dag. Erg indrukwekkend om te zien en mee te maken.
Als je een tempel bezoekt is er altijd wel een monnik die je aanspreekt om zijn engels te oefenen. Zo hebben we bijvoorbeeld Som Lith ontmoet. 18 jaar en al 3 jaar monnik. Nog 3 maanden en dan gaat hij weer terug naar zijn familie. We mochten zijn kamertje zien. Erg klein met alleen een bed en een tafeltje volgeladen met vooral engelse boeken.
We zijn ook naar watervallen zo'n 30 km buiten LP geweest. Deze bestond uit allerlei plateau's met helder blauw water. We hebben er in gezwommen ZONDER KURKJES ;-) Erg verfrissend (steenkoud dus).
We hebben hier in Luang Prabang gewoon lekker onze rust genomen. Moesten ook nog wat dingen regelen en dat kon hier goed.
Gister allebei een heerlijke laotiaanse olie massage ondergaan bij het rode kruis. Voor 4 USD p.p. zijn we een uur lang van top tot teen gekneed. Lekker hoor!!!
Bij de tempel op de Phousi heuvel hebben we (helaas tezamen met vele andere toeristen) genoten van 1 van de mooiste zonsondergangen die we ooit hebben gezien. Zie foto's.
Vandaag hebben we een fiets gehuurd en de stad nogmaals doorkruist. Zo hebben we ook nog de gouden tempel, die op google earth was gespot, gezien (tenminste... we denken dat dit hem was).
Zojuist genoten van een lekkere lunch aan de Mekong. Luang Prabang is heerlijk relaxed.
Morgen gaan we naar Vang Vien. We hebben een minibus gereserveerd, omdat het nogal een rotweg moet zijn. De rit zal ongeveer 5 uur duren.
Nog een kleine week Laos voor ons. Donderdag 31/1 vliegen we vanaf Vientiane naar Siem Reap in Cambodja.

Veel liefs en jullie horen wel weer van ons.
Jan & Carola

• 25 Januari 2008 - 09:56

Rela!!!!!!:

Hoi Hoi!! we hebben net weer even jullie bericht gelezen,super gave foto's zeg! oooh en dan die waterval, jaloers haha!! en hoe viel de wijn?? wel van genoten toch na 3 weken?? ;) dus je hebt nog een kleine week om te zingen :) of heb je dat al gedaan??

Groetjes Rela!! :)

• 25 Januari 2008 - 10:29

Tineke:

Jullie doen toch wel voorzichtig hé zo zonder kurkjes. Foei!
    Wat een prachtige foto's. Fantastisch om zo op afstand mee te reizen. Ik merk dat jullie op dit moment niet aan alcohol ten onder gaan!
    Liefs, Tineke

• 25 Januari 2008 - 10:44

Christiaan:

Hoi hoi,

ziet er allemaal weer gaaf uit hoor! En dat jullie zo genieten is helemaal mooi. Of krijgen wij eventuele tegenslagen niet te horen haha.
    Ik zal de post in de gaten houden en een extra kopie maken van de CD. Komt helemaal goed. En wie weet hangt er bij terugkomst een uitvergrootte foto in m'n woonkamer ;-)

Liefs Christiaan

• 25 Januari 2008 - 12:15

Smitjes:

Wow! Geweldig allemaal. Heerlijk zo'n frisse duik. Niels vraagt zich af of daar ook haaien zwemmen....
    Is tie goed gevallen, dat wijntje??
    Groetjes van ons allemaal!

• 25 Januari 2008 - 13:06

Harry En Christa:

We kijken met enige jaloezie naar deze prachtige foto's. Wat geweldig om zo een tijd door de wereld te gaan. We genieten met jullie mee! Passen jullie wel op met al die wijntjes?? veel liefs pa/ma

• 25 Januari 2008 - 13:32

Harry En Christa:

• 25 Januari 2008 - 13:33

Ma:

hoezo, twee keer hetzelfde schrijven??
    sorry hoor

• 25 Januari 2008 - 13:52

Sandra En Aron:

Hoezo 3 weken geen wijn!!!! Wat een ramp moet dat zijn. Wat fijn te lezen dat jullie zo genieten en leuk dat we persoonlijk een berichtje kregen. Prachtige fotos ook. Mis jullie best. Even bij kleppen lijkt me heerlijk. Of een hapje eten ook gezelli. Ga volgende week eens even naar Wout. Moeten ook overleggen hoe en wat met vakanties. Wij hebben al geboek namelijk voor de zomer periode. Het is een crime om wat te krijgen in een huisje of stacaravan in de vakantie periode in Italie. Gekkenhuis.

Lieferds geniet en tot mails.
    Kus van ons

• 25 Januari 2008 - 18:16

Bart & Elly:

Geweldige foto's! Die zonsondergang, fantastisch! En Brooke Shields en Christopher "Dinges" zullen jaloers op jullie zijn daar in The Blue Lagoon.... Wij zijn erg onder de indruk van Laos, wat een mooi land.

Heel veel groeten,
    Bart & Elly

P.S. PSV kampioenen....

• 25 Januari 2008 - 20:10

Marcel En Annet:

Hai Jan en Carola,
    We hadden nog geen berichtje achter gelaten, maar we hebben jullie verhalen wel gelezen hoor!
    Geweldig foto's, vooral van de watervallen.Ondanks dat het koud was lijkt het ons geweldig om daar een duik te nemen!
    Heel veel reisplezier en pas goed op elkaar. We blijven jullie volgen.
    Groetjes van Marcel, Annet, Nina en Ilsa.

• 25 Januari 2008 - 20:25

Cees En Hennie:

Sabai dee Farangs. het lijkt wel of jullie in een film zitten geweldig ,ik zie toch dat de kippen jullie vroeg uit bed weten te krijgen zo rond 6uur om de monniken op het kiekje te zetten.als je het zo allemaal ziet mogen we toch maar dankbaar zijn dat we hier zo,n fijn leventje hebben we stappen uit bed en nemen een lekker bakkie en een broodje hoeven we eerst de straat niet op, en dan maar afwachten of je wat krijgt. zeg jan cees is woensdag nog naar Herenveen geweest ze hebben het toch maar weer geflikt ,gelukkig ,kwam in een goede bui terug dus dan weet je het wel.De dag erna verloor zijn kluppie was dus niet te genieten een echte noete kunnen niet tegen het verlies.Carola je had al een aardig kleurtje of kwam dat toch door het wijntje ,grappie,nee hoor zonder te dollen jullie zien er goed uit houwe zo.groeten en laat ons heerlijk mee genieten van jullie reis. hennie

• 25 Januari 2008 - 21:08

Elisabeth:

Nog bekenden gezien daar?? :-D

• 26 Januari 2008 - 09:37

Cor & Yvonne:

jullie maken wel heel wat mee! Wat een mooie foto's. Gelukkig op tijd een wijntje en een frisse duik. Dat wijntje lukt hier ook wel, maar fris en nat is het (te) vaak ook zonder duik. Gelukkig heb je daar "in de grote stad" wat minder last van,
    groetjes uit Alkmaar.

• 27 Januari 2008 - 11:50

Mieke Ter Maten.:

Beste Jan en Carola.
    Zo te zien vermaken jullie je fantastisch. Wat een belevenis zal dit voor jullie zijn. Wij zijn er wel een beetje jaloers op, maar wij gunnen jullie het van harte. Geniet er maar heel veel van, want dit doe je misschien maar eens in je leven. Wij bekijken de foto's met veel plezier. Goeten van Herman en Mieke.

• 28 Januari 2008 - 00:20

Gerrie:

Hoi Jan en Carola

Massage; Nu ben ik echt jaloers!!
    Zit er al tijden over te denken om dat ook eens te doen.
    Ziet er trouwens erg netjes uit daar bij de monniken; Hebben jullie ook nog een bijdrage gedaan tijdens de bedelronde?

Enne, Ome Jan , het lijkt net of je in een subtropisch zwembad zit1

Doeg,

Groetjes Gerrie

• 28 Januari 2008 - 14:00

Kees En Tineke:

hallo luitjes we genieten van jullie foto's oom kees en ik reizen stiekem mee
    ook de groeten van wil

• 30 Januari 2008 - 14:13

Wim, Janet En Kids:

wauw wat maken jullie veel mee zeg.
    prachtige foto's. leuk om zo mee te reizen. lekker blijven genieten.

groetjes.