We survived the Tongariro Crossing! - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Jan en Carola - WaarBenJij.nu We survived the Tongariro Crossing! - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

We survived the Tongariro Crossing!

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

28 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Wanganui

Hey Folks!

Hier zijn we dan weer met een nieuw bericht uit NZ. 't Is alweer een tijdje geleden dat we een bericht plaatsten, dus we hebben veel te vertellen. We hebben namelijk niet bepaald stilgezeten.
Vanuit Mount Manganui zijn we het vulkanische gebied ingetrokken, allereerst naar Rotorua. Deze plaats is vooral bekend om zijn vele geisers, pruttelende modderpoelen en de heerlijke rotte-eieren lucht (zwavel). We hebben hier een aantal thermale parken bezocht waaronder 'Wonderland'. Vooral de champagne pool is heel indrukwekkend door zijn vele stoom en prachtige kleuren. Het is niet te bevatten wat er zich allemaal onder je voeten afspeelt.

Na 2 dagen rotte eieren lucht vonden wij het voldoende en zijn we doorgetuft naar Lake Taupo, het grootste meer van NZ. Hier hebben we gewandeld naar Huka Falls. Een prachtige wandeling en de Falls waren heel indrukwekkend. Een grote, turquoise, kolkende massa water.

Ook Lake Taupo hebben we na 2 nachten weer gedag gezegd, want het werd tijd voor een echt avontuur. Op naar Tongariro National Park, waar we de Tongariro Crossing hebben gelopen. Het gebied waar een groot deel van Lord Of The Rings is opgenomen. We voelden ons net hobbits ;-) .
Deze wandeling wordt de mooiste eendaagse wandeling van NZ genoemd. En dat is hij volgens ons ook! Het was nog even afwachten of we hem konden lopen vanwege de weersomstandigheden (veel wind), maar afgelopen dinsdag was het dan zover!
De tocht was 18,5 km lang door vulkanisch gebied. Eerst flink klimmen van 1000 m naar 1900 m en daarna dalen tot 700 m. De tocht werd beschreven alszijnde zeer zwaar, maar al met al viel hij ons mee. We hadden uitzicht op Mount Doom (zoals hij in de film wordt genoemd) en het landschap was kaal, maar prachtig. Je loopt door diverse kraters, erg apart. Op het hoogste punt verschijnen ineens 3 knalblauwe meren, The Emerald Lakes. Tijdens de afdaling veranderde het landschap van kaal naar tropisch. Al met al een prachtige dag en we zijn trots dat we hem hebben volbracht.

We zitten nu weer aan de kust in Wanganui, waar we gister zijn aangekomen via the river road. Een erg stoffige, maar prachtige weg langs de Whanganui Rivier. We zijn zelfs in Jerusalem geweest...

Wanganui is een erg leuke stad. Eigenlijk het leukste centrum tot nu toe. Mooie panden, mooie gevels. Carola kan ff lekker shoppen en Jan Paperazzi heeft ook genoeg te doen :-)

De bedoeling is dat we zondag of maandag met de ferry naar het Zuidereiland gaan.

We'll meet again!

Liefs,
Jan en Carola

p.s. het linksrijden gaat Jan goed af, hoewel nog regelmatig de ruitenwissers op en neer gaan, terwijl eigenlijk de richting aangegeven moet worden ;-)

• 28 Februari 2008 - 07:52

Elly:

Yesss!!! Ben de eerste.... Schitterende foto's, wat een prachtige natuur. Ik heb Jan nog nooit zoveel op de foto zien staan, what's happened?
    Tot gauw weer!

• 28 Februari 2008 - 10:55

Hennie:

hallo jan en carola
    hier ook even een klein verhaal van deze kant.het ziet er weer heel goed uit aan die kant,prachtig hebben jullie nog wat van die kiwi,s geplukt want ze zagen er zo lekker uit.en dan even zo,n tocht van 18 km eitje voor jullie toch maar jullie hadden mijn nordic walking stokken ook mogen lenen hoor loop net even wat beter voor al met klimmen ha ha.
    maar het ziet er weer toppie uit hoor let goed op je zelf en niet zo veel in de zon doet me zeer aan de ogen (grappie) beetje jaloers.
    tot hoorens.
    cees en hennie

• 28 Februari 2008 - 12:34

Pama:

ma riep IK WIL OOK WEER naar NZ. Wat mooi allemaal. Vooral die Tongariro Crossing. Als we de foto's zien is het niet erg dat je niet naar White Island geweest bent. Dit is vulkanisch nog mooier, en je hoeft niet met de boot!
    Het roept bij ons fijne herinneringen op.
    Genieten!
    liefs pama

• 28 Februari 2008 - 16:05

Ski Groep:

dag familie,
    ziet er super uit, prachtige foto's.
    Ook wij vermaken ons prima. blijven een dagje langer.
    groetjes

• 28 Februari 2008 - 18:21

Christiaan:

GAAAAAAAF!!! Toe ik de foto's van pa en ma zag was het al mooi, maar dit slaat alles....denk dat ik maar eens een heuze spaarpot moet aanschaffen ;-)
    Fijn te zien dat het goed gaat en jullie zo genieten.

Liefs Christiaan

• 29 Februari 2008 - 08:34

Smitjes:

Wow, in een woord prachtig! Wat een natuur en alles wat jullie ook nu weer ondernemen...super! Fijn dat je nog even kon shoppen Carola, niet te veel kopen he...groetjes..

• 29 Februari 2008 - 15:39

Dick En Em:

Hi(Rijst en)Kiwi's,
    Al horen/lezen jullie niet zo vaak iets van ons, we blijven standby. Deze keer vragen de foto's om een oooooohhh-wat-mooooiii-reactie. Bij deze dus. Geneer je niet dat je er af en toe ook zelf op staat, zo weten we zeker dat het geen ansichtkaartplaatjes zijn.
    Ga vooral zo door!
    Liefs, Dick en Emmy

• 29 Februari 2008 - 19:32

Karianne:

Hoi rondreizende Steenwiekers,
    Wat ziet dat er weer allemaal super uit zeg! Wat een prachtige natuur! Dit is trouwens het eerste berichtje vanaf mijn eigen wireless pc...yes eindelijk! Nu zijn de mailtjes van mijn kant niet meer te stoppen..haha.
    Groetjes van ons!

• 05 Maart 2008 - 15:54

Elisabeth:

Kijk, dat vind ik dan weer gaaf. Dat je op de plek bent waar "the Lord of the rings" is opgenomen.

• 06 Maart 2008 - 21:18

Henk En Marrie:

Hallo.
    We zijn weer helemaal bij en hebben alles weer bekeken.Het ziet er weer hartstikke goed uit.We wensen jullie weer een hele goede reis verder .
    Liefs Henk en Marrie.