No Thank You! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Carola - WaarBenJij.nu No Thank You! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jan en Carola - WaarBenJij.nu

No Thank You!

Door: Jan en Carola

Blijf op de hoogte en volg Jan en Carola

13 Februari 2008 | Thailand, Bangkok

Hallo dan!

We hebben nog nooit zo vaak in ons leven No Thank You gezegd als in Phnom Penh!
Overal tuk tuk rijders, boekenverkopertjes, schoenenpoetsertjes (wat een idee, we hebben slippers aan...) etc. etc. Iedereen wil je wel wat verkopen en op een gegeven moment zeg je al voor iemand wat heeft gezegd: ' No Thank You' ;-)

Phnom Penh was een erg drukke, warme stad. Wel leuk, maar niet geweldig. Je werd daar de hele dag geconfronteerd met de armoede en dit ging met name Carola erg aan het hart. Jan kon dit beter een plaatsje geven; Je kunt niet de hele dag de hele wereld helpen. Maar toch hebben we best veel mensen geholpen en dat geeft je een goed gevoel.

Op de eerste dag in Phnom Penh hebben we cambodjaans leren koken. Een ochtend lang hebben we op een dakterras, met uitzicht op de Mekong, gevulde bananenbloemen en vis/kip amok (een soort curry, typisch cambodjaans en erg lekker) gemaakt. Uiteraard mochten we het zelf gemaakte prakkie opeten en al zeggen we het zelf: we zijn met vlag en wimpel geslaagd! Dus Hennie; Maak je geen zorgen, we eten goed en die smalle bekkies vallen echt wel mee ;-)

's Middags iets heel anders gedaan.
We hebben de Killing Fields en de Tuol Sleng gevangenis, ook wel bekend als de S21, bezocht. Dit was tussen 1975 - 1979 de meest verschrikkelijke gevangenis in Cambodja tijdens het Rode Khmer Regime van Pol Pot. Ooit was deze gevangenis een school.
Woorden schieten tijdens dit bezoek tekort.
Rond 15.000 mensen zijn hier opgesloten en gemarteld, waarnaar ze naar de Killing Fields werden getransporteerd en vermoord. De gevangenis is in tact gehouden, waardoor het er luguber uitziet. Bij de Killing Fields zag je de vele massagraven en staken er zelfs nog botten uit de grond...
Er zijn in totaal miljoenen mensen vermoord in deze jaren en het doet je denken aan WOII.
Hierna hebben we even niets meer gedaan. Bij een bezoek aan Cambodja is dit bezoek een must, maar wel erg aangrijpend en dat vraagt even tijd voor verwerking.

De volgende dag de draad weer opgepakt en hebben we eerst de russische markt bezocht waar Jan 'echte' Puma's heeft gescoord. Daarna het Royal Palace bekeken. Hier was het erg druk (uiteraard weer veel chinezen, die alleen aan zichzelf denken en ohoh wij willen nog naar China :-) ), waardoor je niet rustig kon rondkijken.
Het was hier allemaal erg netjes, bijvoorbeeld een prachtige tuin. Een schril contrast met wat er zich buiten de paleismuren afspeelt.

Maandag was voor ons alweer einde Cambodja. Op zich niet erg, wij vonden over het algemeen Laos mooier.

Zitten nu in Bangkok. Gister een hele nare dag gehad...
Zon, Zwembad, Ligbed, Boek... Bah! Bah! Bah!
Vandaag wat regeldingen en straks nog even Zon, Zwembad, Ligbed, Boek.

Morgen vliegen we via Sydney naar Auckland - Nieuw Zeeland en sluiten daarmee het eerste deel Azie af.
Prachtig, indrukwekkend en een boel belevenissen om nog eens te overdenken.
En waar kan dat beter dan in de natuur van Nieuw Zeeland, voor onze camper met een wijntje en een eigen gekookt prakkie?

Jullie horen wel weer hoe het ons daar vergaat.

Veel liefs,
Jan en Carola

• 13 Februari 2008 - 06:26

Andre:

Kijk soms is vroeg opstaan een voordeel, dan kun je als eerste een berichtje plaatsen. Ik laat me in Nederland graag eens verrassen door jullie Cambodjaanse kookkunsten. Ik ga dan wel voor de kip-amok, zoals je zult begrijpen :-). Een goede reis naar Nieuw-Zeeland gewenst en daar kunnen de killing fields vast goed verwerkt worden.

Hier is verder alles OK. Het is zelfs al een paar dagen droog met zon en 11 graden. We mogen dus niet klagen voor half februari.

Liefs Andre

• 13 Februari 2008 - 07:43

Karel En Trijntje:

Ik denk dat jullie het erg druk krijgen met jullie kook kunst.Het ziet er heerlijk uit.Nou jullie kapsels ook hoor.Carola, misschien denkt je kapper er anders over ,maar ik vind het nog prima.Die killing fields lijken me erg indrukwekkend en dan is een dagje zwembad heerlijk ontspannen Goede reis morgen en doe voorzichtig .groetjes.

• 13 Februari 2008 - 07:45

Andre En Marije:

Wat weer een belevenissen....
    Ook namens ons een hele goede reis naar Nieuw Zeeland. Ben zeer benieuwd.
    En tja, succes nog even met die "nare,
    nare dagen"...
    Liefs van alle smitties

• 13 Februari 2008 - 10:41

Elisabeth:

Kippevel, dat verhaal van de killing fields....

• 13 Februari 2008 - 10:44

Hennie:

Nou ja zeg dat ziet er even goed uit daar kan Patijntje niet aan tippen ziet er echt lekker uit. En wat de kapsels betreft daar lag het natuurlijk aan met die smalle bekkies.
    wij wensen jullie een goede en fijne reis toe en tot hoorens.
    groeten cees en hennie

• 13 Februari 2008 - 11:29

Carl (Facto):

Wat een geweldige mooie reis zijn jullie aan het maken... Ik krijg steeds meer zin om aan onze eigen reis te beginnen. Nog 3,5 maand en dan mag ik.

Veel plezier nog

Carl

• 13 Februari 2008 - 13:16

Karianne:

Hoi, hoi,

Wat een geweldige belevenissen allemaal weer! En wat gaat die tijd dan weer snel..nu al weer naar 'civilitation'.
    Heerlijk om bij jullie verhalen weg te dromen: een helft van Nederland geniet nl van het mooie weer, een kwart heeft de griep en het laatste kwart moet zorgen voor die zieken. Dan weten jullie wel in welke categorie ik hoor...vooral het grootste kind hier in huis is zich weer erg zielig (grrr).
    Groetjes van mij!

• 13 Februari 2008 - 15:21

Annie En Meilom:

Wer helemaal bij,een goede vlucht en op naa de zuid

• 13 Februari 2008 - 16:54

Jan En Marianne:

We verheugen ons er nu al op om bij jullie cambodjaans te komen eten. Misschien kun je Willem nog wat leren.

groetjes

Jan en Marianne

• 13 Februari 2008 - 17:26

Bart & Elly:

"Maybe later" maar niet meer geprobeerd? Wat een bruine koppies hebben jullie inmiddels!!Na de heftige geschiedenis van Cambodja(nog maar zo kort geleden eigenlijk) nu lekker genieten van de prachtige natuur in Nieuw-Zeeland. En kiwi's natuurlijk!! Hebben jullie nu zo'n flower power mobile home gehuurd?

ZZLB-en lijkt ons ook wel iets trouwens. Wij moeten nog even geduld hebben...

Heel veel groeten van ons!

• 13 Februari 2008 - 21:00

Christa:

Lieve kids, wij plaatsen voor ons doen wel heel laat een reactie: we zaten een dag zonder internet! Helpdesk Andre en Helpdesk het net hebben ons zojuist weer verbonden (22.00 uur). Veel te verwerken hebben jullie en dan is het misschien wel goed dat de reis zo in elkaar zit dat nu de ontspanning aan de beurt is. Heel veel genieten daar in de prachtige natuur van NZ! Nog even de groeten van ons kappertje - ik zal zeggen dat hij nu wel even op jullie site moet kijken!!!!
    veel liefs van ma

• 14 Februari 2008 - 08:40

Tineke:

Reizen per camper... het einde vonden wij toen we door Canada trokken!
    Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Groetjes, Tineke

• 14 Februari 2008 - 18:52

Marianne En Jan:

Ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend is in Cambodja. Hier heeft de krant vol gestaan over de killing fields i.v.m. het op handen zijnde proces tegen de schuldigen. Nog steeds traumatisch voor de bevolking. Nu lekker naar Nieuw Zeeland! Heerlijk. Je kookkunst ziet er goed uit, misschien kan Willem straks nog wat van je leren? Ik heb een paar dagen geleden "Ramshoorn Peulen" gepoot, in de kas. Valt onder de categorie "vergeten groente"......ik zal ze klaarmaken als jullie terugzijn in Nederland. Zal vast niet zo lekker zijn als jullie Cambodjaanse eten......

• 14 Februari 2008 - 21:36

Hglm:

jullie zien er goed uit en volgens ons is carola zelfs bruin( grapje).Geniet van de natuur in nz. Ik begreep dat jullie een andere camper hebben gehuurd lars is benieuwd naar de foto's van de camper. groetjes van ons

• 18 Februari 2008 - 19:43

Marjan De Lange:

Hallo Carola en Jan,

Als het goed is zijn jullie op dit moment lekker aan het reizen in Nieuw-Zeeland. Voor ons is dat alweer 4 jaren geleden, dus ik ben zeer benieuwd naar jullie verhalen. Tot nu toe zijn de verhalen super en de foto's erg mooi. Hier in het koude kikkerlandje alles ok. Het is schitterend winterweer, maar dat veranderd binnenkort weer. Morgen weer lekker naar Spinning....nog de groeten van Annet en nog veel plezier daar aan de andere kant van de wereld.

Groetjes,
    Marjan

• 18 Februari 2008 - 20:11

Henk En Marrie.:

We hebben net jullie verhaal weer gelezen.Het is weer heel indrukwekkend.
    we denken dat jullie nu fijn, rustig in de camper rond toeren.
    Veel plezier en geniet er van.
    groetjes.

• 19 Februari 2008 - 21:16

Leendert En Geertje:

we genieten elke keer van de mooie verhalen ,wat een geweldige reis zeg.
    nu zitten jullie in Nieuw-Zeeland heel veel plezier daar.

groetjes Leendert en Geertje.